Autyzm to zaburzenie neurorozwojowe (https://poradnie-cbt.pl/blog/asd-czyli-zaburzenia-ze-spektrum-autyzmu-u-dzieci/), które wpływa na komunikację, interakcje społeczne i zachowanie osób dotkniętych tym zaburzeniem. W ostatnich latach wzrost świadomości społecznej na temat autyzmu doprowadził do zwiększenia liczby diagnoz, ale niestety, wraz z tym wzrostem, pojawiło się również wiele nieporozumień i mitów na temat autyzmu u dzieci. W tym artykule obalimy niektóre z tych mitów, aby lepiej zrozumieć, czym jest autyzm i jak wspierać dzieci z autyzmem oraz ich rodziny.
Spis treści
Autyzm jest efektem zaniedbań wychowawczych
Jednym z najbardziej uporczywych mitów na temat autyzmu jest przekonanie, że zaburzenie to wynika z błędów w wychowaniu czy zaniedbań ze strony rodziców. Ten mit został obalony przez liczne badania naukowe, które wykazały, że autyzm ma podłoże biologiczne i genetyczne.
Chociaż dokładne przyczyny autyzmu nie są jeszcze w pełni zrozumiałe, badania wskazują na interakcję czynników genetycznych, środowiskowych i neurologicznych, które wpływają na rozwój mózgu. Dlatego winą za występowanie autyzmu u dziecka nie można obarczać rodziców ani ich metod wychowawczych.
Osoby z autyzmem nie mają uczuć ani empatii
Innym powszechnym mitem na temat osób z autyzmem jest przekonanie, że nie odczuwają one emocji i nie mają zdolności do empatii. To nieprawda – osoby z autyzmem odczuwają emocje, jednak mogą mieć trudności z ich wyrażaniem i rozpoznawaniem emocji innych osób.
Często osoby z autyzmem mogą wydawać się niezainteresowane otoczeniem czy innymi ludźmi, ale to nie oznacza, że są pozbawione uczuć. W rzeczywistości, wiele osób z autyzmem jest bardzo wrażliwych emocjonalnie i może odczuwać silne reakcje na sytuacje stresujące czy zmiany w swoim otoczeniu.
Osoby z autyzmem są zawsze wyjątkowo uzdolnione w jakiejś dziedzinie
Mit “sawanta” – czyli osoby z autyzmem posiadającej niezwykłe zdolności czy talenty w określonej dziedzinie – jest często przedstawiany w mediach czy filmach. Chociaż niektóre osoby z autyzmem wykazują wyjątkowe umiejętności, takie jak niezwykła pamięć czy zdolności matematyczne, nie jest to reguła dla wszystkich osób z autyzmem.
Osoby z autyzmem różnią się między sobą tak samo jak osoby neurotypowe, a ich zdolności i umiejętności są zróżnicowane. Ważne jest, aby nie przypisywać im stereotypowych cech ani oczekiwać, że każda osoba z autyzmem będzie miała jakieś wyjątkowe talenty. Zamiast tego warto skupić się na indywidualnych mocnych stronach i słabościach dziecka, aby dostosować do nich odpowiednie metody wsparcia.
Dzieci z autyzmem nie chcą się przyjaźnić ani nawiązywać kontaktów
Osoby z autyzmem mogą mieć trudności w nawiązywaniu i utrzymaniu relacji społecznych, ale to nie oznacza, że nie pragną przyjaźni czy kontaktu z innymi ludźmi. W rzeczywistości, wiele dzieci z autyzmem pragnie bliskości i przyjaciół, ale ze względu na swoje trudności komunikacyjne czy zrozumienie norm społecznych, może im to sprawiać problemy.
Dzieci z autyzmem mogą potrzebować dodatkowego wsparcia w rozwoju umiejętności społecznych i radzenia sobie z różnych sytuacjach społecznych. Rodzice, nauczyciele oraz terapeuci mogą pomóc dziecku nawiązać i utrzymać relacje z rówieśnikami, ucząc je odpowiednich strategii komunikacji i zachowań społecznych.
Dieta czy szczepienia mają wpływ na występowanie autyzmu
Nie ma dowodów naukowych na to, że szczepienia czy dieta mają wpływ na występowanie autyzmu. Mit o związku między szczepieniami a autyzmem został obalony przez liczne badania, które wykazały brak związku między nimi.
Podobnie, chociaż niektóre dzieci z autyzmem mogą mieć trudności związane z jedzeniem czy nietolerancjami pokarmowymi, nie ma dowodów na to, że zmiana diety może “leczyć” autyzm. Dieta może wpływać na ogólny stan zdrowia i samopoczucie, ale nie wpłynie na samo występowanie zaburzeń ze spektrum autyzmu.
Wiedza na temat autyzmu ciągle się rozwija, ale wiele mitów i nieporozumień wciąż krąży w społeczeństwie. Obalenie tych mitów jest kluczowe dla zrozumienia i akceptacji osób z autyzmem oraz dla stworzenia im odpowiedniego wsparcia i środowiska. Dzieci z autyzmem mają różnorodne potrzeby i możliwości, a ich wsparcie powinno być dostosowane do ich indywidualnych mocnych stron i wyzwań.